همسر خوب

برای بهتر شدن زندگی مان

همسر خوب

برای بهتر شدن زندگی مان

ذهن یائسه، چیست؟

ذهن یائسه، چیست؟

  

ذهن یائسه، چیست؟


یائسگی برای شما چه معنایی دارد؟ اشتباه نکنید، مخاطب این سوال فقط زنان نیستند،بلکه زن و مرد هر دو می توانند یائسه شوند...

یائسگی برای شما چه معنایی دارد؟ اشتباه نکنید، مخاطب این سوال فقط زنان نیستند، چرا که تأثیر باورهای نادرست ناشی از ذهن یائسه نه تنها سلامت بانوان بلکه کیفیت و کمیت رابطه جنسی شوهران آنها را هم تحت تأثیر قرار می دهد.

همان طور که گفته شد ذهن یائسه حاصل باورهای اشتباه درباره دوران یائسگی زنان است که در طی سالهای متمادی از سوی جامعه بر افراد تحمیل شده است طوری که به نظر می رسد ذهنیت آنها در مورد یائسگی با این باورها شستشو داده شده است. در رأس این ذهنیت باور زیر قرار دارد:

"زن از آغاز یائسگی با مرگ تدریجی میل و لذت جنسی دست به گریبان خواهد بود".

 

اگر زن هستید یا شوهر، فرقی نمی کند، با خودتان، با بدنتان و با یکدیگر رو راست باشید. ماهیت یائسگی تغییر است. پس لطفاً شما بانوی عزیز تغییرات جسمانی خود را و شما نیز آقای محترم تغییرات بدنی همسرتان را با رویی گشاده بپذیرید. و به خود و به همدیگر این موضوع را یادآوری کنید که بسیاری از این تغییرات با راهکارهای بسیار ساده ای قابل کنترل هستند

خطری که این مسئله برای زندگی زناشویی به همراه می آورد در دو بُعد قابل بررسی است:

بُعد اول به ادراک خود زنان یائسه از توانمندی و عملکرد جنسی شان مربوط می شود به طوری که خود را فاقد میل جنسی و از آن مهم تر فاقد تمایل به داشتن میل جنسی تلقی می کنند. در نتیجه ی این بُعد کم رنگ شدن رابطه زناشویی زوجین پیامدی غیرقابل اجتناب خواهد بود.

بُعد دوم که به شوهران زنان یائسه مربوط می شود خود الف و ب دارد:(الف)آن ثانوی بر بعد اول است یعنی شوهرانی که همسرانشان بعد از رسیدن به سن یائسگی بی میلی نشان می دهند یا با میل جنسی کم رابطه برقرار می کنند کمتر به برقراری رابطه با همسر خود روی می آورند. (ب )هم شوهرانی هستند که آنقدر تحت تأثیر باورهای مربوط به دوران یائسگی زنان قرار گرفته-اند که پیشاپیش به قضاوت درباره میل جنسی همسرانشان پرداخته و توانایی و عملکرد آنها را کمتر از حد واقعی آن برآورد کرده اند. هر دو زیر مجموعه ی این بُعد هم به مخاطره افتادن رابطه زناشویی زوجین را به همراه خواهد داشت. شاهد این قضایا هم مردانی هستند که در سنین میانسالی و بعد از یائسه شدن همسرانشان به دنبال ازدواج مجدد اعم از موقت یا دائمی با زنانی جوانتر از همسران خود می روند با این توجیه که "با اینکه زنم خوب است و هنوز کمابیش به او علاقمندم اما دیگه مثل سابق برای نیازهای جنسی من راضی کننده نیست". وقتی حاصل جمع کلی این دو بُعد را روی هم می ریزیم در می یابیم که این مسئله تا چه حد می تواند بنیان خانواده ای را که پس از پشت سر گذاشتن چندین دهه فراز و فرود تا به امروز دوام آورده متزلزل کند.

ذهن یائسه، گرچه پدیده ای خطرناک است اما خوشبختانه با اطلاع رسانی و کمک گرفتن از مشاورین متخصص به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. برای رهایی از آن چند راهکار مقدماتی را پیشنهاد می کنیم:

 

1. کارکردن روی باورها در مورد یائسگی

باور کنید که:

یائسگی

الف) یائسگی پایان بهره مندی از رابطه جنسی لذت بخش نیست.

ب) یائسگی یعنی پایان نگرانی از حاملگی ناخواسته و عدم اجبار به اقدامات پیشگیرانه.

ج) یائسگی یعنی پایان محرومیت از رابطه جنسی مطلوب با همسر در طی یک هفته دوران قاعدگی.

د) یائسگی یعنی احساس آزادی بیشتر در برقراری رابطه با همسر.

ه) یائسگی یعنی فراهم شدن فرصتی برای برقراری بهترین رابطه جنسی تمام عمر.

 

2. پذیرش تغییر

اگر زن هستید یا شوهر، فرقی نمی کند، با خودتان، با بدنتان و با یکدیگر رو راست باشید. ماهیت یائسگی تغییر است. پس لطفاً شما بانوی عزیز تغییرات جسمانی خود را و شما نیز آقای محترم تغییرات بدنی همسرتان را با رویی گشاده بپذیرید. و به خود و به همدیگر این موضوع را یادآوری کنید که بسیاری از این تغییرات با راهکارهای بسیار ساده ای قابل کنترل هستند (برای آشنایی با این راهکارها به متخصص مراجعه شود و از هر گونه اقدامات غیر تخصصی و خودسرانه خودداری شود). پس از خرج کردن مقداری خودپذیری و نیز آشنایی با این راهکارها خواهید دید که تغییرات جنسی پس از یائسگی آنقدر که قبلاً تصور می کردید نگران کننده نیست.

 

3. اصل جذابیت

خانم عزیز، لطفاً این باور ناشی از ذهن یائسه را که "شما دیگر جذابیت جنسی تان را از دست داده اید" کنار بگذارید. جنسی ترین چیزی که شما می توانید با خود به رختخواب ببرید احساس جذابیت جنسی است. پس آن را از شوهرتان دریغ نکنید. و شما آقای محترم لطفاً به بانوی تان بگویید که هنوز هم چقدر از لحاظ جنسی برای شما جذاب و خواستنی است. اصل جذابیت را با جدیت به کار بگیرید.

 

4. وسعت بخشیدن به افق ذهن

دیدگاه خود را نسبت به میل جنسی و رابطه جنسی رضایت بخش گسترش بدهید. این باور کهنه را دور بریزید که "برقراری رابطه جنسی لذت بخش دیگر از شما گذشته است". در این مورد وسیع و عمیق بیندیشید.

و پایان کلام اینکه یائسگیِ بدن پدیده ای طبیعی است اما یائسگیِ ذهن اصلاً و ابدا. پس لطفاً رهایش کنید.

 

تخصصی؛ بخش خانواده ایرانی تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد